Przeniesienie do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | akta stanu cywilnego |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego |
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Stanu Cywilnego w Konstancinie-Jeziornie
ul. Piaseczyńska 77
05-520 Konstancin-Jeziorna
Beata Klimek - Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
pokój nr 61; tel. 22 48 42 350
Marzena Micewicz – Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
pokój nr 60; tel. 22 48 42 351
e-mail: usc@konstancinjeziorna.pl
Godziny pracy:
- poniedziałek w godz. 9.00-17.00
- wtorek-piątek w godz. 8.00-16.00
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o przeniesienie do rejestru stanu cywilnego w drodze transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego.
- Dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
- Oryginał zagranicznego odpisu aktu, który ma być transkrybowany wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski. Nie wymagają tłumaczenia odpisy aktów stanu cywilnego wydane na druku wielojęzycznym sporządzonym zgodnie z Konwencją Wiedeńską z dnia 8 wrzenia 1976 r.
- Pełnomocnictwo w przypadku wyznaczenia pełnomocnika do doręczeń lub pełnomocnika do prowadzenia sprawy.
- Dowód zapłaty opłaty skarbowej.
Opłaty:
- Opłata skarbowa - za wydanie odpisu zupełnego przeniesionego w drodze transkrypcji zagranicznego dokumentu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego - 50,00 zł.
Numer rachunku bankowego:
- Numer rachunku bankowego: Bank Spółdzielczy w Piasecznie Oddział w Konstancinie-Jeziornie nr: 10 8002 0004 0200 1111 2002 0060
Termin realizacji:
- Niezwłocznie, sprawy, które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego do miesiąca, sprawy szczególnie skomplikowane do dwóch miesięcy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2224 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. -Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2018, poz. 2096 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego z dnia 9 lutego 2015 r. (tj. Dz. U. 2016, poz. 1904).
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570 ze zm.).
- Ustawa z dnia 5 września o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1579 ze zm.)
- Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1219)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. O opłacie skarbowej (tj. Dz. U. 2018r. Poz 1044 ze zm.).
Tryb odwoławczy
- W przypadku wydania decyzji o odmowie dokonania transkrypcji aktu stanu cywilnego stronie przysługuje odwołanie do Wojewody Mazowieckiego w Warszawie za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Uwagi:
- Wniosek do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego o dokonanie transkrypcji może złożyć osoba, której dotyczy zdarzenie podlegające transkrypcji, lub inna osoba, która wykaże interes prawny w transkrypcji lub interes faktyczny w transkrypcji dokumentu potwierdzającego zgon.
- Jeżeli zagraniczny dokument stanu cywilnego potwierdzający zawarcie małżeństwa nie zawiera zapisu o oświadczeniu małżonków w sprawie swojego nazwiska noszonego po zawarciu małżeństwa, małżonkowie mogą złożyć takie oświadczenia w składanym wniosku o transkrypcję albo w każdym czasie złożyć je do protokołu przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, który dokonał transkrypcji. W tym samym trybie małżonkowie mogą złożyć oświadczenie w sprawie nazwiska dzieci zrodzonych z tego małżeństwa.
- Istnieje możliwość działania przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być uwierzytelnione za pomocą mechanizmów określonych w art. 20 a ust. 1 albo 2 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Jeżeli odpis pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów wykazujących umocowanie zostały sporządzone w formie dokumentu elektronicznego, ich uwierzytelnienie dokonuje się przy użyciu mechanizmów określonych w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.