W celu zagwarantowania osobom niesłyszącym i głuchoniemym funkcjonowania w społeczeństwie na zasadzie równości z innymi osobami, Urząd Miasta i Gminy Konstancin-Jeziorna daje możliwość  korzystania z pomocy wiedeotłumacza.

Wideotłumacz to usługa skierowana do osób niesłyszących, które chcą skorzystać z pomocy tłumacza języka migowego online przy załatwianiu spraw urzędowych.

Usługa polega na połączeniu się z tłumaczem, którego  nie ma fizycznie w urzędzie, ale jest po drugiej stronie monitora komputera. Osoba głuchoniema, która przychodzi do urzędu, podchodzi do oznaczonego stanowiska, przy którym znajduje się wideotłumacz.

Przy stanowisku - razem z urzędnikiem -  nawiązują połączenie przez  internet z tłumaczem, który znajduje się  w Polskim Związku Głuchych w Łodzi. Usługa ta pozwala dokonać wyboru, jakim językiem ma posługiwać się tłumacz - czy językiem polskim, migowym  czy systemowym językiem migowym.

Usługa wideotłumacza pozwala m.in. na swobodną i bezpośrednią obsługę osób niesłyszących oraz na koordynowanie spraw przez osobę niesłyszącą osobiście, bez udziału pełnomocnika.

Osoba, która chce skorzystać z tej usługi nie musi umawiać się wcześniej, by z niej skorzystać - usługa  jest na wezwanie. To dla osób niesłyszących także większa swoboda.

Stanowisko z usługą wideotłumacza znajduje się w Biurze Obsługi Mieszkańca Urzędu Miasta i Gminy Konstancin-Jeziorna - ul. Piaseczyńska 77 (hol główny) i można z niego korzystać:
  • poniedziałek w godz. 9.00-17.00,
  • od wtorku do piątku w godz. 8.00-16.00.
Stanowisko  jest oznaczone specjalnym znakiem.